Blog: ‘Een passie voor eerlijke mondzorg’

Iedere mondzorgprofessional heeft een verhaal. Daarom spreken we Sarah, een ambitieuze mondhygiënist met een missie. Sarah vindt dat als iedere mondhygiënist een mooi doel voor ogen heeft, nascholing een leerzaam en leuk traject wordt. Een onderdeel van haar ontwikkeling is deelname aan het experiment zelfstandige bevoegdheid, zodat zij vanaf begin tot eind de volledige regie heeft over het behandeltraject van de patiënt. Een kans waarmee zij stap voor stap van haar droom als ondernemer werkelijkheid maakt.

 

Wie is Sarah?
“Ik ben 28 jaar en ik heb mondzorgkunde gestudeerd in Amsterdam. In 2018 ben ik afgestudeerd en mijn motivatie om überhaupt mondzorgkunde te studeren is met name de communicatieve kracht van het vak geweest. Een zorgprofessional kunnen worden met de juiste communicatievaardigheden sprak mij onwijs aan. Ik had uitgezocht welk beroep daar het meeste bij aansluit en dat was mondhygiënist. Je leert niet alleen iets over het vak maar bent ook bewust bezig met communicatie en gedragsverandering te realiseren.”

 

Welk leerpunt is je het meest bijgebleven tijdens de start van je carrière?
“Na de opleiding heb ik mijzelf meteen in het diepe gegooid toen ik ging werken bij een tandartsenpraktijk met meerdere specialisten waaronder een parodontoloog. Die schoof mij hele moeilijke casussen toe waardoor ik erachter ben gekomen dat ik nog veel meer wil weten! Elke behandelaar heeft zijn eigen visie. Ik liep er ook tegenaan dat collega’s het minder leuk vonden dat de mondhygiënist een steeds belangrijkere rol kreeg binnen het team. De wetgeving rondom het beroep veranderde. Toen besefte ik dat ik mezelf zodanig moest gaan polijsten zodat ik, bij wijze van spreken, overal zou kunnen werken.”

 

“Als je het in een spinnenweb zou tekenen, staat de mondhygiënist in het midden.”

 

Kan je jouw visie als mondzorgprofessional omschrijven?
“Mondhygiënisten zijn niet meer enkel aanwezig voor het krabben van tandsteen. Wij zijn de deur waar de patiënt binnenkomt en de deur waar ze weer naar buiten gaat. Met andere woorden, wij staan in elk behandeltraject aan het begin en aan het einde. Als je het in een spinnenweb zou tekenen, staat de mondhygiënist in het midden. Ik streef ernaar om altijd met  verschillende specialismes samen te werken en daarvoor moet ik goed weten wat ik doe. Een hbo-opleiding is de basis en daarna ga je ontdekken wat je leuk vindt. Maar als je alles voorgeschoteld krijgt, dan ben je, in mijn ogen, niet echt die spin in het web.”

 

Waarom doe je mee aan het experiment zelfstandige bevoegdheid mondhygiënist?
“Ik doe mee om mijn kwaliteit te kunnen waarborgen. En ik vind ook dat de verantwoordelijkheid voor behandelingen en keuzes volledig bij mij moet liggen omdat het mijn behandelvisie is. Ik zou het vervelend vinden als de tandarts waarmee ik samenwerk verantwoordelijk is voor de schade die ik aanricht aan mijn patiënt. Maar sterker nog, ik zou het nog vervelender vinden als de tandarts voor mij zou bepalen welk behandeltraject ik in ga. Ik vind dat heel belangrijk voor ons beroep. Een fysiotherapeut doet ook mee aan het BIG-register en eigenlijk zijn zij het perfecte voorbeeld van hoe een mondhygiënist ook zelfstandig moet kunnen handelen. Ik doe het dus voor de regie die ik dan in eigen handen heb, zodat het zorgdoel beter haalbaar wordt.”

 

Eén van de cursussen waarvoor jij je hebt ingeschreven is ‘Positioneren binnen de mondzorg’. Wat hoop je hier te leren?
“Ik wil erachter komen wat mijn sterktes, zwaktes en valkuilen zijn. Ik streef er namelijk naar om te ondernemen in de mondzorg maar tot ik dat ga doen, wil ik eerst zo veel mogelijk weten. Dit jaar staat voor mij in het teken van meer persoonlijke ontwikkeling op het gebied van communicatie maar ook werk ik naar een einddoel toe en dat is toch wel een eigen onderneming!”

 

Hoe ervaar je jouw ontwikkeling en groei tot nu toe?
“Goed! Ik ben vanaf dag 1 heel bewust bezig met het kiezen van cursussen. Ik ben begonnen met vakinhoudelijke cursussen. Daarna kwam het experiment en heb ik de cursussen gevolgd die NVM-mondhygiënisten aanraadde voor het BIG-register. Het is nu tijd om mij op persoonlijk én op zakelijk vlak nog verder te ontwikkelen. Gelukkig heb ik de vrijheid in mijn werk gecreëerd om dit te kunnen realiseren. Verder ben ik gewoon heel erg van innovatie binnen de branche. Ik houd van gadgets en ben van plan om een nieuwe loepbril aan te schaffen met nog een grotere vergroting (zie afbeelding).”

cursus_mondhygienist

Wat betekent ideale mondzorg voor jou?
“Ik wil graag ooit een onderneming starten met eerlijke mondzorg en dat benoem ik zo omdat ik vind dat eerlijke mondzorg begint bij de mondhygiënist. Patiënten zouden zich ervan bewust moeten worden dat een bezoek aan de mondhygiënist superbelangrijk is, maar wel in combinatie met een tandartsbezoek en andere mondzorgspecialisten indien nodig. Dat is mijn droom. Het experiment heeft per ongeluk groepjes gevormd binnen onze beroepsgroep en dat is jammer want iedereen is evenveel waard. Als mondhygiënist verdien je ook een praktijk te kunnen vinden waar je jouw visie en behandelwijze kan uitvoeren. Ik wil het veelvoorkomende hiërarchische mondzorgteam helemaal doorbreken.”

 

Wat is jouw boodschap voor alle mondhygiënisten?
“Ik wil meegeven dat als je mondhygiënist bent geworden omdat je iets wilt betekenen voor je patiënten én voor je collega’s, je het beste kunt starten als ZZP’er. Het biedt je zoveel mogelijkheden! Het geeft je vrijheid en het zorgt ervoor dat je je op korte termijn veel sneller kan ontwikkelen. Je bent een zelfstandige mondzorgprofessional ongeacht in welke betaalvorm maar je ontwikkelt je, naar mijn mening, niet voldoende in korte tijd als je direct na je studie in loondienst gaat. Je gaat écht de intrinsieke motivatie en uitdaging vinden wanneer je kiest voor die keuzevrijheid als ZZP’er. Dus ik vind ook dat de opleiders daar hun steentje in moeten bijdragen door studenten te onderwijzen over de startperiode van je carrière. Daarnaast mag er best gesproken worden over het overleven op een nieuwe werkplek of over kennis vergaren als ZZP’er.”

Meer weten van Sarah?

Het is van waarde om met collega’s binnen dezelfde beroepsgroep ervaringen uit te wisselen. Connect met Sarah via LinkedIn!

 

Net als Sarah investeren in jouw toekomst als mondhygiënist?

De cursussen van NVM-educatie zijn een startpunt voor mondhygiënisten met weinig tot veel ervaring die een mooi doel voor ogen hebben of simpelweg meer willen weten. Begin vandaag nog met investeren in jouw toekomst als mondhygiënist!

Aankomende cursussen

📅 Vrijdag 11 maart | Het Periodiek Mondonderzoek
📅 Zaterdag 12 maart | Subgingivale gebitsreiniging
📅 Dinsdag 15 maart | Maxcellence – persoonlijke ontwikkelingstraining
📅 Woensdag 23 maart | Parodontale diagnostiek, behandelplanning en -mogelijkheden

Op de hoogte blijven

Schrijf je in voor de maandelijkse NVM- educatie nieuwsbrief.

Naam(Vereist)

Door je in te schrijven voor de nieuwsbrief gaat je akkoord met onze privacyverklaring.

NVM-educatie mondhygiënisten
Postbus 1166
3430 BD Nieuwegein
T 030-657 1985
E educatie@mondhygienisten.nl